PÅ GÅNG

PÅ GÅNG


Här kommer vi att lägga upp information som vi tror kan vara av intresse för allmänheten att känna till.

6 DECEMBER 2021

VÄGFÖRENINGEN HAR DISKUTERAT HASTIGHETSBEGRÄNSNINGAR MED LÄNSSTYRELSEN

Vid ett Skypemöte idag, den 6/12, mellan Länsstyrelsen och Vägföreningen diskuterades trafiksäkerheten i Hallen. Från Länsstyrelsen deltog två förvaltningshandläggare och från Vägföreningen, Olle Korsgren och Tina Klintevall.

Det var framförallt hastighetsbegränsningar i Hallens tätort som diskuterades. Det är Länsstyrelsen som beslutar om olika hastigheter inom tätorten.

För Vägföreningen är den viktigaste frågan, att vi får ett beslut om sänkt hastighet till 30 km/timme på alla vägar runt skolan, inklusive längs Bynomsgatan (från i höjd med Räddningstjänsten och ner till Skolgatan), under skoltid.
Även förbi förskolan vill vi se en begränsning av hastigheten till 30 km/timme, under den tid verksamheten är igång.
Vi anser också att 30 km/timme är befogat förbi ICA under butikens öppettider, då trafiksituationen här är allt annat än säker, och stundtals rent kaotisk.

Även utsträckningen av andra hastighetsbegränsningar diskuterades men vi vill inte föregå Länsstyrelsens förslag.
Handläggarna på Länsstyrelsen ska nu ta fram ett förslag på ”Trafikföreskrift Hallen”, som sedan ska ut på remiss i sedvanlig ordning. Detta förslag kommer även Vägföreningen att få ta del av och ”tycka till” om.


Mötet hölls i en väldigt god anda. Vi möttes av förståelse och kände att vi fick gehör för de flesta av våra synpunkter.
Nu ser vi med spänning fram emot förslaget, som bör komma i början av nästa år.
  
För styrelsen, Tina Klintevall och Olle Korsgren

17 NOVEMBER 2021

VI SÄGER NEJ TILL BUSSTRAFIK OCH BUSSHÅLLPLATS PÅ BJURGATAN

Hallens Vägförenings styrelse fick i förra veckan ta del av ett förslag från kommunen och Länstrafiken, där en ny väg för skolbussarna förordades, liksom en ny hållplats. Detta eftersom den nuvarande hållplatsen vid Hallgården lutar och det är trixigt för bussarna att vända där och man eftersträvade en säkrare lösning för barnen. 

Man tänkte sig istället att bussarna ska svänga in mot Bjurgården/ Hälsocentralen från 321an, passera över parkeringen, fortsätta upp på den lilla vägstumpen (ursprungligen anlagd som gångväg) till Bjurgatan, svänga höger där, hämta och lämna barnen i höjd med kommunens lada, fortsätta Bjurgatan och Skolbacken  fram och sen svänga höger ut på Bynomsvägen (629an) ovanför det röda tegelhuset. 

En hårdgjord parkeringsficka planerades på Bjurgatan, ovanför kommunens lada, och i sluttningen nedanför denna P-ficka skulle barnen vänta. 

Styrelsen tog del av och diskuterade förslaget och enades om att inte tillåta någon busstrafik på våra enskilda vägar. Vi värnar om och förvaltar de enskilda vägarna i Hallen. 

Vägsamfälligheten äger de enskilda vägarna i Hallens tätort och bestämmer därför enligt Trafikförordningen, vilka fordon som får bruka dessa vägar.  

Styrelsen kunde inte heller se att förslaget på något sätt förbättrade säkerheten för skolbarnen eller andra oskyddade trafikanter. 

Vidare är den föreslagna rutten svårframkomlig och man riskerar att köra ner brevlådor, elskåp och bredbandsskåp. 

Busstrafiken skulle dessutom störa de boende längs Bjurgatan och Skolbacken i väsentlig grad. 

Styrelsens beslut var enhälligt och skickades till kommunen i fredags. De får ta fram en annan, bättre lösning tillsammans med Länstrafiken. 

Tina Klintevall, Ordförande

21 SEPTEMBER 2021

VÄGBELYSNING OCH GRÖNOMRÅDE

Efter upprepade påstötningar på kommunen angående gatubelysningen i Hallen så har de idag dykt upp. Det såg ut som att de bytte ut de trasiga lamporna och gjorde en allmän översyn. Vi hoppas att det blir en ljus vinter!


Röjning av grönområdet mellan Bjurgatan och Jannevägen är nu klar och arboristen rekommenderar en uppföljning med cirka en dags arbete om 5-10 år.


/Styrelsen

6 SEPTEMBER 2021

VÄLJ EN ANNAN VÄG

På onsdag 8/9 (preliminärt) kommer Peab Asfalt hit och asfalterar Högenvägens anslutning till 321:an, över infarten till pumparna och vidare till början av backen. Välj en annan infart om ni ska upp till Högenvägen; t ex via Jannevägen eller Skolbacken.


Styrelsen, Hallens Vägförening

3 SEPTEMBER 2021

HÄMTA VED OM NI VILL HA

Arboristerna kan inte avsluta röjning och gallring av grönområdet mellan Jannevägen och Bjurgatan, förrän det slutar blåsa så mycket. Och nästa vecka är det älgjakt, så då stannar allt annat…

Men dom kommer tillbaka och gör klart jobbet senare i höst eller eventuellt först till våren.

Redan nu ligger en hög med ved bredvid grusvägen i mitten av Jannevägen/Bjurgatan och det är fritt fram att hämta för den som vill ha.

Ris och den ved som är kvar hämtas och forslas bort inom två veckor, kanske redan efter helgen. Så skynda er!


Styrelsen, Hallens Vägförening

31 AUGUSTI 2021

GALLRING OCH RÖJNING AV GRÖNOMRÅDE

Nu är det bestämt! 1-3 september kommer arborister att arbeta på grönområdet mellan Jannevägen och Bjurgatan.

Under dessa dagar är det bäst att inte använda sig av lilla grusvägen som går på mitten av Jannevägen och Bjurgatan för det är där som arboristerna kommer att köra och lägga upp stockar/ris.


Arboristerna önskar av säkerhetsskäl arbeta ostört.

20 AUGUSTI 2021

ARBETE MED SKYLTAR

Vägföreningens styrelse har med hjälp av Göran Follstad och Anna Alverland, "renoverat" skyltarna (mindre fästen mm) och satt tillbaks dem samt rätat upp och förankrat stolparna så gott det går. Det blev väl fint!


Hälsningar

Tina Klintevall, Ordförande

17 AUGUSTI 2021

GALLRING OCH RÖJNING AV GRÖNOMRÅDE

Nu börjar det bli dags för röjning och gallring av kommunens grönområde, beläget mellan Jannevägen och Bjurgatan. Två arborister (Mattias Hallquist och en kollega till honom) kommer att utföra arbetet, som beräknas ta två-tre dagar.


Beroende på väder och vind – man vill varken ha blåst eller regn – är arbetet planerat till den
1-3 september (onsdag-fredag) alternativt till vecka 37, dvs antingen före eller direkt efter älgjakten. Detta kan dock komma att ändras igen med kort varsel.


Arboristerna kommer att sätta upp skyltar och hålla uppsikt över att ingen kommer i vägen då de arbetar. Man är tacksam om skolan ser till, att eleverna väljer en annan väg än grusbacken till och från matsalen under dessa dagar, för säkerhets skull.


Om ni som bor längs berört område vill rädda smått och gott, som t ex fågelholkar, uppmanas ni att göra det i god tid. Då man kommer att köra ut ris som medför breda och skrymmande lass, vill Mattias och hans kollega även att ni flyttar skotrar, båtar och eventuell annan lös egendom, så inget kapell eller dylikt fastnar och skadas. ”Fasta objekt”, som containrar, hundgårdar med mera berörs inte och kan stå kvar.

Arboristerna önskar av säkerhetsskäl arbeta ostört.

Håll koll här på hemsidan för närmare information om exakt datum.


Styrelsen

Hallens Vägförening

20 JULI 2021

GALLRING OCH RÖJNING AV GRÖNOMRÅDE

Gallring och röjning av grönområdet mellan Jannevägen och Bjurgatan, kommer att utföras i slutet av augusti eller början av september 2021. (Dock inte under älgjakten.)

Denna tidpunkt är gynnsammast för de träd som ska beskäras, och med hänsyn taget till djur-och fågelliv i området.

Arborist har anlitats av styrelsen i Hallens Vägförening, att utföra arbetet enligt beslut av föreningsstämman 2020, och i den omfattning som överenskommits mellan styrelsen och arboristen.

Vägföreningen förvaltar marken åt Åre kommun och arbetet bekostas av bygdemedel.

Närmare information om vad vi behöver tänka på vad gäller säkerheten under avverkningsarbetet med mera, kommer att delas ut till alla medlemmar i vägföreningen, då vi vet exakt datum för arbetets utförande.

Styrelsen

Hallens Vägförening

9 MAJ 2021

SÄRSKILT DRIFTBIDRAG & BYGDEMEDEL

Särskilt driftbidrag

Hallens Vägförening har efter ansökan beviljats så kallat särskilt driftbidrag från Trafikverket. Ansökan tillstyrktes akut, samma dag som den kom in.

Högenvägens anslutning till 321an, det vill säga infarten vid bensinpumparna ska renoveras och asfalteras en bit upp i backen. Trafikverket ombesörjer att arbetet blir utfört. 

Så bli inte förvånad om vägen plötsligt är avstängd nere vid macken. 

Man ska även räta upp och rikta vägskylten ”Högenvägen”, som står utanför Allhuset. 

 

Bygdemedel

Hallens Vägförening har efter ansökan beviljats bygdemedel från Länsstyrelsen. 

Pengarna avser gallring och röjning med mera på ett av de grönområden som vägföreningen förvaltar, nämligen kommunens mark belägen mellan Jannevägen och Bjurgatan. 

Offert har tagits in från arborist Mattias Hallquist, som tillsammans med ordförande och sekreterare i vägföreningen tittat på det område det handlar om.

Arbetet kommer att utföras under ett par dagar i sommar.

 

Ytterligare information om ovanstående projekt kommer ni att få på årsstämman den 27/5. 

Väl mött då. 

Tina Klintevall, Ordförande i Hallens Vägförening 

1 SEPTEMBER 2020

YTTERLIGERA INFORMATION INFÖR FÖRENINGSSTÄMMAN

29 MARS 2020

INFORMATION OM VAD SOM HÄNT OCH VAD SOM ÄR PÅ GÅNG

17 MARS 2020
INSTÄLLT ÅRSMÖTE

26 FEBRUARI 2020
KALLELSE ÅRSMÖTE

28 NOVEMBER 2019
SANDLÅDOR

Vägföreningen har placerat ut tre sandlådor (Högenvägen, Jannevägen och Bryggvägen) och dessa är ny påfyllda för allas bekvämlighet och säkerhet. Medlemmar i vägföreningen är välkomna att hämta sand och använda "till husbehov". Det är ju lite halt och lurigt nu. Lådorna kommer att fyllas på av Jakobssons Åkeri. Vi hoppas att de uppskattas och sköts om av oss alla och inte används som soptunnor, utan endast till det som de är avsedda för.


Tina Klintevall, ordförande, Hallens Vägförening


16 NOVEMBER 2019
BELYSNING HÖGENVÄGEN

Högst uppe på Högenvägen är fyra gatlysen fortfarande ur funktion. På Åre kommun säger man, att det rör sig om ett kabelbrott. Så, gott folk, det lär inte gå att fixa förrän snön och tjälen försvunnit. Tyvärr.


Tina Klintevall, ordförande, Hallens Vägförening


24 OKTOBER 2019
BREV TILL SKOLA OCH FÖRÄLDRAR

22 OKTOBER 2019
BJÖRKALLÉN VID BJURGÅRDEN

De gamla björkarna, som står utanför Bjurgården längs Jannevägen, kommer att tas ner innan vintern. Detta sker genom Kommunens försorg och på deras bekostnad. 

 

Björkarna är gamla och börjar blåsa sönder. De utgör en fara för såväl gående och bilister, som de boende. Vid nästa storm riskerar vi, att någon får en stor gren i huvudet, eller kanske en hel björk. Trafiksituationen runt björkarna ser inte alls ut idag som de gjorde då man planterade dem för cirka 60 år sedan. 

 

Kommunen informerade mig igår, att träden ska bort snarast. Eftersom de utgör en alle’, måste man dock söka tillstånd hos Länsstyrelsen för att få fälla dem. Så nu inväntas svar på ansökan om en så kallad ”biotop-dispens”. Det är mycket med det jordiska...

 

Till våren beslutar vi så, tillsammans med Kommunen om vad man ska återplantera och var de nya träden ska stå och hur många de ska vara.


Tina Klintevall, ordförande, Hallens Vägförening


16 OKTOBER 2019
REKOMMENDERAD LÄGRE HASTIGHET

Rekommenderad lägre hasighet 30 km/tim - skyltar har satts upp på Högenvägen, Jannevägen och Bryggvägen och rekommendationen gäller för angränsande vägar inom området som markeringen ringar in, ex. Bjurgatan och Skolbacken.


4 OKTOBER 2019
RÄDDA RÄDDNINGSTJÄNSTEN!

Vi stödjer bevarandet av Räddningstjänsten i Hallen och sponsrar med skyltar inför möte på Hallgården tisdag den 8 oktober kl. 19.


30 SEPTEMBER 2019
HÖGENVÄGEN/HEDINSVÄGEN

Det har hänt mycket på Högenvägen och Hedinsvägen på sensommaren. Diken är rensade och en del nya trummor är nedgrävda. Nu kan vattnet rinna i diken istället för på vägen. Vi väntar nu på väghyveln och grusning men det ser ut att dröja till våren. Så här långt ser det i alla fall mycket bättre ut.


21 JULI 2019
ANDELSTAL DISKUTERATS PÅ STYRELSEMÖTE

Vägföreningen har haft styrelsemöte och bland annat diskuterat andelstalen, det vill säga hur mycket varje medlem i vägsamfälligheten ska betala per år.


Vi ser över alla fastigheter, såväl permanent boende och fritidsfastigheter som obebyggda tomter, kommersiell verksamhet och lägenheter.


Rättvisa och "lika för alla" inom varje kategori eftersträvas.


Tina Klintevall och Anna Alverland
Hallens Väg- och Samfällighetsförening

21 JULI 2019

SÖKT BIDRAG FRÅN ÅRE KOMMUN

I april i år sökte vägföreningen ett bidrag från Åre kommun med anledning av det extra slitage på vägarna under Trollingen. Detta gäller framför allt Bryggvägen och Högenvägen. Vi har extra kostnader för att återställa dem efter den livliga trafiken under tävlingsdagarna. Vi har inte fått något svar från kommunen.


Tina Klintevall
Ordförande Hallens Väg- och Samfällighetsförening

18 JUNI 2019
SWECO HAR GETT ÅTERKOPPLING AVSEENDE "GENOMFART HALLEN"

Vi har fått återkoppling från Sweco avseende åtgärdsvalsstudien/workshopen, som hölls på Hallgården den 7 maj.


Idag den 18 juni har jag skrivit ner synpunkter och kommentarer på återkopplingen och skickat tillbaka till Sweco.


Fredrik Forslund, Sweco, har gjort en mycket bra sammanfattning av alla synpunkter som framfördes under workshopen. Lite detaljer hade missuppfattats men jag hoppas jag fick med allt i mitt svar.
 

I oktober ska studien vara klar och då får vi veta mer om vilka åtgärder man föreslår till Trafikverket för att skapa en bättre och säkrare trafikmiljö för alla i Hallen.


Redan nu kan jag nämna att man bland annat överväger åtgärder såsom säkra passager över 321an, utbyggda gång- och cykelvägar samt tydligare skyltning och ändrade hastighetsgränser i kombination med diverse fartdämpande åtgärder, dock inte ”fartkameror”.


Tina Klintevall
Ordförande Hallens Väg- och Samfällighetsförening

12 JUNI 2019
PEAB HAR ÅTERASFALTERAT PÅ IP-ONLYS BEKOSTNAD

Den 12 juni asfalterade PEAB klart all skuren asfalt, cirka 25 ställen som skulle åtgärdas efter fibernedläggningen. Äntligen!
Tack Jocke, som gjorde förarbetet, samt Björn Qvarfordt på PEAB Asfalt och Viktor Edlund, IP-Only.

 

Högenvägen kvar att åtgärda
Nu återstår ”bara” diverse grus på några infarter samt Högenvägen, dels diket och dels korsningen med Hedinsvägen vid brevlådorna. Men det ska Jakobssons fixa och fakturera IP-Only. 

Det känns bra, att allt snart är klart, så vi kan ”sätta tänderna” i nästa projekt. 

Högsta prioritet blir nog då, att få ordning på resten av Högenvägen, som nu är i ett bedrövligt skick och knappt farbar. Enda fördelen är, att det i alla fall inte går att köra för fort här nu. Gott om farthinder...


Tina Klintevall
Ordförande Hallens Väg- och Samfällighetsförening

7 MAJ 2019 - HALLEN
ÅTGÄRDSVALSSTUDIEN MED TRAFIKVERKET OCH SWECO

Åtgärdsvalsstudien handlar om ”genomfart Hallen” och hur vi vill att trafiksituationen ska se ut här i framtiden. En samsyn mellan viktiga aktörer eftersträvas om brister, behov och mål samt åtgärder, som behövs för att öka säkerheten och tillgängligheten liksom miljön och hälsan längs 321an och 629an (Bynomsgatan) och övriga vägar i tätorten.


Vid mötet på Hallgården deltog representanter från Trafikverket, Sweco, Skolan, Åre Kommun, Länstrafiken, Regionen, ICA, HBIS och Vägföreningen, totalt 23 personer. Projektledare Jan Lindgren från Trafikverket berättade att studien befinner sig i ett tidigt skede och det finns inga pengar ännu. Så detta är en utforskande studie för att hitta den mest effektiva mixen av åtgärder. Studien ska vara klar i oktober 2019.
 

Trafikverket mäter på flera ställen i Hallen, antalet bilar som passerar och hur fort dessa kör. Antalet fordon som passerar här är cirka 1000 per dygn utslaget på hela året, mer under sportlov och sommarlov (1300-1500/dag). Under påsken i år nåddes en topp med 3000 fordon under ”stugbytardagen”. Jan Lindgren konstaterade kort, att majoriteten kör för fort.
 

Under Sweco-representanternas ledning, började vi med att diskutera målbilden. Vi jobbade i grupper med representanter från olika områden. Att börja med måldiskussioner, hur vi vill att det ska se ut år 2030, satte oss på prov. Det är mycket lättare att komma med en kravlista, vilka åtgärder vi vill se genomförda för att åtgärda problemen.
 

I ”min” grupp såg vi frågorna om säkerhet och tillgänglighet som självklara mål men konstaterade också att här finns stora brister. Säkerheten kan vara hög ”på pappret” men tryggheten hos de boende ändå låg. Vi la till ett mål; att göra Hallen till ett attraktivt stopp, en inbjudande plats att besöka och inte bara en genomfart på väg till fjällen.
 

Med stora kartor över Hallen framför oss på bordet, diskuterade vi sedan vilka brister vi ser i transportsystemet. Vad är det som hindrar och försvårar? Inte heller nu, fick vi komma med några lösningar…
 

Vi talade om brister i skyltningen, i möjligheten att passera över 321an på ett säkert sätt, i parkeringsmöjligheter vid affären, om avsaknaden av en ordentlig rastplats med toalett och soptunnor, avsaknaden av gång- och cykelbana längs 321an och 629an, brister i busshållplatsernas placering med mera.
 

Efter en god lunch på ”321an” och en hemsk promenad i ruskvädret, fortsatte vi med fika och Ankis goda kakor på Hallgården.
 

Efter lunch, fick vi så äntligen komma med förslag till åtgärder för att lösa alla problem! Vi skulle då jobba enligt en 4-stegsmodell, som innebär att man i första hand försöker ”tänka om”. Då ska man hitta enkla billiga lösningar, som inte kräver så mycket mer än ett förändrat beteende. I andra hand optimerar man befintliga lösningar och gör det bästa av nuvarande situation. Steg tre och fyra innebär att man bygger om och bygger nytt.
 

Trafikverket inledde med att informera om en likadan studie, som gjorts i Åsarna. Vi ska veta, att vi är långt ifrån ensamma om den här trafiksituationen. Man talade om vägars och gators utformning (VGU). När man kör in i en ort, så måste man känna att man kommer in i en ort. Det finns många olika lösningar, för att göra folk uppmärksamma på, att man kör in i en tätort och måste sakta farten och visa hänsyn. Det kan vara rondeller, tillfälligt avsmalnande väg, säkra passager över vägen, bättre skyltning, tydligare och enklare korsningar med mera. Detta har Trafikverket stor kunskap om och man eftersträvar ett enhetligt utseende på hastighetsdämpande åtgärder i alla tätorter. Som trafikant ska man på så sätt ”känna igen sig” i en tätort.
 

Trafikverket är också av uppfattningen, att det är bättre med ”60-sträcka” följd av en kortare ”40-sträcka” förbi de centrala delarna av tätorten, än en alltför lång ”50-sträcka”, vilken sällan respekteras.
 

Grupperna var ganska ense om de mest prioriterade önskemålen. De handlade om möjligheten att säkert kunna ta sig över 321an på minst ett par ställen i tätorten, att förlänga trottoaren ”åt alla håll”, att få till en bättre parkering vid ICA och att genomföra olika hastighetsdämpande åtgärder, liksom att förbättra och förtydliga skyltningen. Det kom även förslag om inrättandet av ett ”resecentrum/ rastplats” nära Bjurgården, liksom att flytta containrarna för källsortering och göra denna mer lättillgänglig. Möjligheten att placera ut en eller två ”fartkameror” diskuterade också. Såväl dygnsflöde som medelhastighet är avgörande för om vi kan få denna önskan uppfylld.
 

Vi var ganska samsynta mellan grupperna, var problemen finns, hur vi vill lösa dem och vad målen är. Det var ett givande möte med effektiva diskussioner. Att få träffa representanter för alla berörda parter och ”få ansikten” på folk, är också guld värt.
 

Avslutningsvis informerade Sweco och Trafikverket oss om, att förslagen nu ska sammanställas, bearbetas, skalas ner och ”tvättas”. Vi kommer att få återkoppling innan sommaren.
 

Man ska göra ekonomiska bedömningar och effektivitetsbedömningar, för att ta fram ett åtgärdsförslag, som Trafikverket, Åre Kommun, Regionen, med flera kan gå vidare med. Detta åtgärdsförslag kommer alla vi som deltog, också att få ta del av. När vi fått mer information, kommer vi att dela med oss av denna.

Oavsett vad denna studie slutligen utmynnar i, känns det jättebra att ha fått göra sin röst hörd och vara med och påverka.


Tina Klintevall
Ordförande Hallens Väg- och Samfällighetsförening

2 MAJ KL. 19.00 ALLHUSET 


Företag och föreningar bjuds in till möte för prioritering av åtgärder för en säkrare trafik genom Hallen.

MÖTE MED IP-ONLY

Den 2 april gick undertecknad och kassör Jonas Högdahl runt hela byn tillsammans med Göran Jakobsson och Viktor Edlund från ip-Only. Vi tittade på allt som är söndergrävt och inte ”fixat”.


Vi är nu överens om vad som ska åtgärdas, vem som ska göra det, vem som ska betala och när det ska vara klart (30/6). 


Ett bra möte, som blev av tack vare Jonas!
I början av juli ska vi ses igen och besiktiga allt. 


Tina Klintevall, ordförande Vägföreningen

HAR HÅLLIT FÖRENINGSSTÄMMA

Hallens Vägförening har avhållit föreningsstämma. 

Nya uppdaterade stadgar antogs och officiellt heter vi numera Hallens Väg- och Samfällighetsförening. 

En ny styrelse valdes. Denna består av undertecknad, Tina Klintevall, ordförande; Jonas Högdahl, kassör; Anna Alverland, sekreterare samt två ordinarie ledamöter; Jocke Toresson och Alve Forsberg. Suppleanter har vi inga. 

Anna Alverland kommer även att fungera som webbmaster och skapa en hemsida åt vägföreningen. 

Hasse Nilsson tackades av med en chokladkartong, efter sina många år i styrelsen. 

Jag vill att vägföreningens värdeord ska vara säkerhet och tillgänglighet, dvs vi ska arbeta för att trafikmiljön i Hallen är säker för alla, inte minst för skolbarnen. 

Dessutom ska all service och alla samhällsfunktioner vara tillgängliga för alla invånare, oavsett om man är ung eller gammal, frisk eller funktionshindrad. 

Man ska t ex kunna ta sig över 321an till ICA utan att riskera livet. 

Vi anser fortfarande att det bör vara hastighetsbegränsning 30 km/timme runt skolan; inte 70, som Länsstyrelsen nyligen beslutade. 

Vi vill även gärna se att gångbanan förlängs 700-800 meter västerut mot Hallens El & Bygg, då det går skolbarn längs vägen här och det absolut inte finns plats för både bilar och barn!

Dessa frågor och andra rörande en bättre trafikmiljö, kommer vi att fortsätta driva och det är helt i enlighet med våra stadgar. 

Dessutom ska vi naturligtvis förvalta och ombesörja väghållningen avseende de vägar som är föreningens, på sedvanligt sätt. 

Vi ska sätta oss ner med Jakobssons Åkeri och se över våra avtal för sommar- och vinterväghållning. 


Jakobssons kommer även att få i uppdrag, att montera de skyltar som Vägföreningen beställt med rekommenderad högsta hastighet 30 km/timme, liksom en vägspegel högst upp i backen, i kurvan på Högenvägen.

När det gäller ip-Onlys åtaganden, att återställa efter fibernedgrävning, så har vi diskuterat olika möjliga lösningar i Vägföreningen och även anlitat juristhjälp genom Riksförbundet Enskilda Vägar (REV). Vi har dokumenterat i ord och bild alla de skador som uppstått och återkommer med information hur detta kan lösas. Allt skulle varit fixat och återställt i oktober förra året men som bekant har inget gjorts. 

Vägföreningen kommer fortlöpande att informera om allt av intresse som händer, både i ”Det händer i Hallenbygden”, på nätet i ”321an” samt framöver på vår egen hemsida. 


Själv vill jag tacka för förtroendet att få bli ordförande efter två år som suppleant och två år som ordinarie styrelseledamot i föreningen. 

Jag är nybliven pensionär, efter drygt 35 år i yrket som veterinär. Jag har jobbat både kliniskt som distriktsveterinär, på slakterier åt Livsmedelsverket och i Uppsala där jag forskat, doktorerat och jobbat med bekämpning av allvarliga virussjukdomar hos boskap.

Jag och min man har nu bott 20 år i Hallen, varav 15 år i Getåsen och de senaste fem åren på Högenvägen. Vi trivs väldigt bra här, med såväl bygden som dess invånare. 


Hallen den 24 mars 2019

Tina Klintevall, 

Ordförande Hallens Väg- och Samfällighetsförening